Verhalen van ons

Samenwerking Twerk en CloseTheCap

CloseTheGap bestaat bijna tien jaar en is in die tijd uitgegroeid tot een bepalende speler op de markt van stuurhouders. Wat in 2015 begon met HideMyBell, is inmiddels een innovatief bedrijf waar dagelijks meer dan tien mensen werken aan wel vijftien verschillende type aansluitingen voor een fietscomputer aan je stuur. Daar blijft het niet bij volgens oprichter Mathijs Wagenaar, en daar speelt de sociale werkplaats een centrale rol in.

De tekst van dit artikel is overgenomen uit Ride Magazine

Onmisbare schakels
Bij binnenkomst in de werkplaats van Werkgroep Twerk in Vaassen, onder de rook van Apeldoorn, lachen de medewerkers je tegemoet. Daarna gaat iedereen weer rustig verder met zijn of haar taak. Hier worden alle producten van CloseTheGap, de serie stuurhouders voor fietscomputers met ingebouwde bel, klaargemaakt voor verzending. Naar bedrijven of consumenten in heel Europa, maar vooral in de Benelux.

"Het is een bewuste keuze van CloseTheGap om alles in Nederland te produceren en afmonteren".

Het productieproces is door de jaren heen steeds sneller geworden, legt Wagenaar uit. Waar hij in het begin nog China nodig had en zelf met de hand alles in elkaar zette, worden nu alle mounts (de stevige bevestiging waarop je een fietscomputer kan vastklikken) volledig in Nederland gemaakt. Niet zo gek ver van elkaar vandaan: de productie gebeurt in Meppel, daarna wordt in werkplaatsen in Zwolle en Vaassen alles in elkaar gezet, getest en verpakt, waarna het via de voorraadlocatie in Apeldoorn bij de klant terechtkomt.

We krijgen een kijkje achter de schermen in de sociale werkplaats, waar via zorginstellingen mensen met afstand tot de arbeidsmarkt toch kunnen werken. Vaak zijn dat mensen met een lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap. Op locaties zoals bij Werkgroep Twerk krijgen zij werk dat is aangepast op hun mogelijkheden. “De sfeer is relaxed en rustig, dat is goed voor mensen met bijvoorbeeld autisme. Zij kunnen hier werk doen dat elke dag bijna hetzelfde is”, legt Wagenaar uit. “Wij werken veel met losse onderdelen, zoals zakjes vullen met schroefjes, adapters, bouten, of dozen inpakken. Dat doet iedereen op eigen niveau en eigen tempo en daarmee maken ze ons eindproduct gereed. Voor sommigen is dit meerdere dagen per week een fijne dagbesteding. Ze doen het ook nog eens samen en hebben veel plezier.”

Maatschappelijke bijdrage
“Ik ben hier zelf zo min mogelijk, want dan loopt het goed”, vertelt de eigenaar van CloseTheGap en uitvinder van HideMyBell. “Maar ik kan hier zo binnenlopen en werk soms mee, bijvoorbeeld als er een spoedklus is. Zo houd ik binding met het product en contact met de makers. Ik wil niet in mijn ivoren toren zitten en vind het goed om maatschappelijk ook een bijdrage te leveren met het bedrijf.”

In de werkplaats lopen we Mady tegen het lijf, één van de vier begeleiders in Vaassen. “We doen dit nu een jaar en er is steeds meer structuur. Dat kostte tijd, maar het is nu voor iedereen die hier komt heel fijn. En ik vind ook dat gezien mag worden wat de jongens en meiden hier doen. Vaak wordt gezegd dat deze mensen weinig kunnen, maar deze doelgroep kan juist heel veel wél. Iedereen heeft zijn specialiteit en wordt daar op ingezet. We werken bij Werkgroep Twerk met programma’s en weekdoelen. Dat werkt voor iedereen goed, want daarmee geef je ze perspectief. Dat doel houdt iedereen scherp en is leuk om mee om te gaan, want dan kunnen we ook iets vieren als we ruim op tijd klaar zijn.”

De betrokkenheid is groot. “Iedereen die hier werkt is geïnteresseerd in het einddoel. Soms hoor ik ze praten over de bel die gemaakt is. Dan hebben ze thuis online opgezocht waar zo’n bel te koop is, bijvoorbeeld. Zo weten ze waar ze aan meewerken en daar zijn ze trots op”, aldus de begeleidster. Oprichter Mathijs lacht. “Het is een georganiseerde chaos, maar wel duidelijk voor de mensen die ermee moeten werken.”

Overal staan namelijk dozen en bakjes. Voor de één onoverzichtelijk, maar voor de mensen in deze werkplaats juist goed. Er zijn veel spullen nodig, want CloseTheGap blijft groeien. Begin juni levert het bedrijf een nieuwe mount aan Visma | Lease a Bike waarop compacte Garmin-fietscomputers bevestigd kunnen worden. Wagenaar ontving een nieuw type Vision-stuur waarmee hij aan de slag kon om de ideale bevestiging te maken. In dit geval zonder bel, omdat de Nederlandse ploeg deze gaat gebruiken in de Tour de France.

“We moeten snel op vragen uit de markt kunnen inspelen. Onze kracht is dat we op korte termijn nieuwe dingen kunnen toevoegen. Tussen een idee en het eindproduct zit bij ons één maand. Dat is nodig, want de cockpits – zo heten de sturen tegenwoordig – blijven zich ontwikkelen. Lichtgewicht, aerodynamica en integratie zijn kernwoorden. Ook voor ons, en dat voor bijna alle fietsmerken. Een voorbeeld: onze carbon-mount bespaart op een Pinarello al 30 gram gewicht ten opzichte van een aluminium-bevestiging van Pinarello zelf.”

Doorontwikkelen
CloseTheGap werkt al lang samen met Visma | Lease a Bike, levert aan Groupama-FDJ en krijgt feedback van bedrijven als Garmin en Wahoo.

“Ons contact is goed, omdat zij de toegevoegde waarde zien van ons product voor hun fietscomputers. Door hun input zijn onze bevestigingen stap voor stap steeds verder verbeterd.”

En CloseTheGap blijft doorontwikkelen. Naast de HideMyBell (de verstopte bel onder de fietscomputer) en de optie om een lamp of GoPro-camera te monteren aan de mount, werkt Wagenaar aan een prototype met een AirTag ín de bel. Een GPS-tracker waarmee je je fiets online kunt volgen of vinden. “Die kan ook in een bidonhouder of onder het zadel, maar het voordeel is dat je, als je meerdere fietsen hebt, maar één bel met AirTag nodig hebt die je op elke fiets kan klikken. Na de zomer komt die innovatie op de markt.”

Ook het geluid van de HideMyBell verandert, nadat sommige gebruikers opmerkingen hadden over het felle geluid van de aluminium bel. Wagenaar vond de oplossing in messing en zilverstaal. “Dat klinkt iets vriendelijker. Het is weliswaar iets zwaarder, maar hierbij is geluid belangrijker dan gewicht.”

CloseTheGap werkt ook aan een houder voor gravelfietsen. “Die wordt afgesteld op de stuureinddop en is ook voor oudere fietsers handig, omdat de afstand tussen het scherm en de fietser net wat kleiner is en het scherm ook beter af te lezen”, aldus Wagenaar. “En we kijken of er dingen mogelijk zijn op het gebied van verlichting.”

Meer weten over wat Twerk voor u bedrijf kan betekenen? Klik hier!